Det lyder måske mere som et geografisk vidunder fra en sci-fi-film, men lande, der grænser op til Det Sydkinesiske Hav, står nu over for en ny "uddybningsrace", efter at Kina har gravet store dele af Antiloperevet op og forvandlet det fra at være mest under vand til nu at være en halvmåne af hvidt sand og fast land på seks måneder.
Ifølge BBC opnåede Kina denne bedrift med cutter-sugedre. Andre magter i regionen, som Vietnam og i mindre grad Filippinerne, bruger lignende metoder til at grave rev op og skabe nyt land, som de kan gøre krav på.
Kina, med de største ressourcer, fører kapløbet, og hver gang de skaber et nyt stykke fast land, har de kystvagts- og militsskibe patruljeret rundt i området og gør yderligere krav på det. Ifølge Asian Maritime Transparency Initiative er der blevet anlagt 11 nye havne over de sidste tre år. Selvom Filippinerne og Vietnam måske har juridiske krav på nogle af disse territorier, virker det som om, Kina ikke er villigt til at overholde den adfærdskodeks, der blev etableret i begyndelsen af 2000'erne.
"Kina fortsætter bare med at gøre, hvad det vil på vandet, og æder deres suverænitet op. Så det, jeg tror, du til sidst vil se, er en ikke-bindende aftale. Men måske vil det åbne diplomatisk rum for Vietnam, Filippinerne, Malaysia og andre lande til at føre mere effektive forhandlinger indbyrdes uden at skulle gennem Asean," sagde Greg Poling, leder af AMTI.
Det Sydkinesiske Hav er blevet et ideelt sted for uddybning
Originalquelle: www.gamereactor.dk →